|
Retorik
har vi fra Aristoteles og
det dækker nærmest over "den mest overbevisende
fremførelse" (bemærk fx. hos Cicero), fornuftsmæssigt og
følelsesmæssigt.
Etos: Karakter hos taleren
dvs. troværdigheden hos den der taler.
Logos: Argumentet og
budskabet.
Pathos: Indleven (fraséring
af sproget osv.)
Inventio= Argumenterne.
Disposio=Dispositionen.
Disponér manus,
fx.: Indledningen med påstanden, indholdet med argumenteringen og
afslutningen med summering af påstand og bevis samt konklusionen.
Elocutio=Sprogets
udformning og gentagelser, retoriske spørgsmål, der ikke kræver svar
og metaforer. F.x. som vi finder dem hos Cato med: "Iøvrigt mener
jeg at Carthago bør udslettes" (afslutning i hver tale) og Martin
Luther King med: "I have a Dream..", (gentaget)
Memoria= træning og
memorering af stoffet, at huske hele talen
Actio= fremførelsen
Artikulationen dvs. led-deling af ordene og fuldstændig udtale er meget
vigtigt i radiosammenhænge: Afsnup ikke ord og tal tydeligt og evt.
langsomt ved ikke mindst telefonnumre samt komplicerede emner, historier
oma.
Elocutio er ofte brugt i
propagandaøjemed, som Cato "d. ældre" i Rom gjorde det
(praetereo censeo, Carthaginem delendam esse*, sammenlign J.F. Kennedy-retorikken: "..., I am a berliner"
eller Luther King: "I have a dream..").
Gode råd:
Varm op med stemmen og skriv et
læseligt manus med store bogstaver, tegnsæt, brug evt. bindestreger og
lydskrift. Dobbelt linieafstand i manus eller brug spalter. brug evt.
stikords-manus på papkort. husk pointer samt evt. en lille vittighed
på rette sted. sproget er talesprog.., brug ikke komplicerede indskudte
sætninger og klichéer. Den nødvendige øvelse kræver oplæsning
mindst 2 gange (læs højt, dvs. ikke kun indenad, evt. i det rigtige
lokale). Studér fraséringen, få evt. hjælp eller instruktion af
andre. Planlæg fremtræden i forhold til acoustik, pladsering i lokalet
og talehastighed. Tal tydeligt (artikuleret) og ikke for hurtigt.
"Smil med stemmen", tal højt (nok). Løft stemmen hen imod
punktummer. Slut af når alt er sagt, træk ikke i langdrag.
Oversigt over emner ved Radioskolens
begynderkursus
Introkursus 1 gennemgår de generelle og vigtige ting, der er
nødvendige for omgangen med radiomediet, samt det specielle ved at
producere lokalt.
Retoriklære og artikulation: Om leddeling af ordene,"veltalenhed"
og oplæsningen, lyddannelse, gramatik, korrekt sprog, karakter og
stemmens lydbillede og udtryk. Andre lyde og konceptets lyde. Notater og
manus med research, ideer, korrekturer og prøver. Medieforståelse og
værktøjer, som fx. jingler, effekter osv.
Teknik: Afviklingstræning og forståelse. Reparations- og
udviklingsområdets dækning. Ny teknik, tekstbehandlingsprogrammer og
skemaerne/apparaterne til registreringen af det afviklede/planlagte mv.
Ophavsretten og lovene. Udsendelsens opbygning, ansvaret, musik, krav
mv.
Herpå kan så bygges videre på emnerne ved fortsættelseskurser, samt
især ved de medfølgende øvelser. Der beregnes tid til praktik (og
spørgsmål i relation hertil mv.) udover lektionerne, hvorfor der,
efter planlægning, vil være plads til dette på kurserne. Programmerne
der produceres vil kunne udsendes på radioen, hvormed samarbejdet er
etableret.
Research, manusfremstilling og
klargøring til radiofoni-udsendelsen:
Når vi arbejder med en
udsendelse starter vi med at lave research. Der kan findes videofilm,
bøger og tidsskrifter om emnet og ideer kan komme fra aviserne. Det er
selvfølgeligt ofte, at det er interesser der styrer, når det er
programproducere der, som start, vil afprøve lokalradiomediet for en
periode, mens de efter at have gennemtygget deres interesser, vil være
tvunget til at anlægge en mere alsidig eller ubundet vinkel på
programproduktionen, eller som det indimellem sker, ophøre med
arbejdet, idetmindste for en tid, indtil ideerne igen melder sig. Den
bedste kur mod det vi kalder "radiotræthed", er en
ferie(rejse) o.lign., der kan bringe nye vinkler og oplevelser "in
mente" (og manus).
Vi kan undersøge ting ved at ringe experter op på fx.
universitetet,firmaer osv. eller vi kan forberede et interview til
optagelse, som suplement til andet, eller som selvstændigt
"skelet" til udsendelsen. Man ringer så op og aftaler
tidspunkt og evt. spørgsmål mv. således at alt er klart til
optagelsestidspunktet eller tidspunktet for den direkte udsendelse. Husk
at få et telefonnummer, så evt. problemer kan ordnes, for der kan ske
uforudsete ting teknisk eller planmæssigt, og de sker altid når de
mindst ventes og på mest ubelejligt tidspunkt ( fx. telefonen strejker
og en anden må bruges, utilsigtet afbrydelse af telefonen osv.).
Vi kan søge i registre som erhvervsregistret på hovedbiblioteket,
kemiske eller medicinske opslagsværker (Chemical Abstracts, Beilstein,
Nature osv.) eller tidsskrifter med oversigt over emner som Naturens
verden, Skalk, SAXO oma. Der findes opslagskartoteker over emnerne, så
man kan finde en bestemt artikel i et tidsskrift eller en bog.
Radiostudiet i Jorchs Passage (ved Strøget i København).
top igen |
|
agitation:
Tale for en sag
licentia
poetica: kunstnerisk frihed i sprogbruget
liber:
bog, fri
plebiscitet:
folkebeslutning
potentat:
magthaver
propaganda:
udbredelse af ide/tro (propa’gare: stiklingeaflægning/ plante
kim.., siden 1622~katolsk institution) og tillige for reklamer
recitere:
Læse op, deklamere, fremsige.
redigere:
genbearbejde
rigid:
stiv (rigor:stiv ~rigor mortis/dødsstivhed)
teoretiker:
beskuende, tankemæssig (modsat praktisk)
paralysis
agitans: forstenet agiteren
rabulist:
"sagfører der kun skriger op", skrålende politisk agitator.
sarkasme:
bidende spydighed (~sarko: kød, gr.)
satire:
mangeartet spot (~blandet frugt, gr.)
Pleonasme:
logisk overflødige ord "Jeg plejer sædvanligvis.."
(af gr. pleonasmos)
paratagme:
helhed i sideordnet opstilling "han sang
og dansede"
postulat:
påstand
utilitarisme:
etik som nytteværdien for mennesket (John Bentham, eng.philos.)
utopi:
som ikke existerer (Thomas more: Utopia, 1516 eng.)
universal:
altomfattende
*praetereo
censeo, Carthaginem delendam esse: Forøvrigt mener jeg, at Carthago bør
ødelægges. |