De talende helleristninger
Af Jannik Vemmer
Bronzealderens
budskaber
oversigt over artiklerne
Kulthuset gennem tiden
Understanding rock carvings of Scandinavian bronze age.kalender/spring.htm#kulthus
Helleristningernes skibe viser sig at være kalenderskibe.
De
skandinaviske ristninger har undergået en lidt upåagtet
skæbne, mens mange skriftformer ellers gennem tiden er blevet afdækket. Det kunne jo være indlysende, at helleristningerne uden tvivl bærer en
meddelelse til os, men det har tidligere ikke ført til forståelsen af den
indeholdte meddelelse, selvom den nu ved nærmere eftersyn viser sig at være
universel og let forståelig. Budskabet bør egentlig kunne forstås af enhver. Det
er forbavsende, at vi her først skal have en nøgle til disse billeders
oversættelse, når tegneserierne reelt på forståelig vis beretter tingene for os
i form af den ikonografiske historie de
indeholder.
Budskabet er ført videre trods kristendommen og det er givetvis fordi budskabet
var en vigtig tradition og kristenmissionen indføjede så simpelthen ind imellem
traditionen i ikonografien, så vi fx. ser gryden afbilledet på kalkmaleriet i
Tuse kirke og parallelt 2000 år før i Østnorge eller i Kivik graven eller vi
finder grydens ritual på kirkedørens beslag i middelalderens Sverige. Alle
ristningerne betyder noget, kan vi nu se, og de er bemærkelsesværdigt store.
Ved nærmere eftersyn via internet af egyptiske kongegrave, dukker en
iøjnefaldende, identisk historie op som i Seti og Tutmoses d. 3.s, hvor
offerriten afbilledes. Men selv efter oversættelsen af budskaberne i den
omfattende, tilgængelige arv af ristninger, så mangler vi jo stadig sproget og
musikken til forståelsen. Her kan traditionerne måske blive til hjælp. Det viser
sig efter formuleringen af oversættelsesnøglen, at budskaberne går igen gennem
tid uden at vi har vidst det, således at langt senere billeder og fund kan
bidrage til vor forståelse af bronzealdermenneskets budskab. Ofte finder vi det
ved kirkerne, hvor man har fundet anledning til, at lade budskabet føre videre,
og ladet det blive forbundet med det (nye) religiøse aspekt. Hvis man har
fundet ristningssten genbrugt i gærder eller henkastet i senere tider har man
også netop ladet dem anbringe ved kirkerne.
Nøglen til det hele blev skibene, der også er nøglerne til
belysning af ritualet og myten. De har haft en stor betydning for dagliglivets gennemførelse
i bronzealderen.
Ved hjælp af synkronisering med skibenes evighedskalender kan vi lære om en religion, der får en til at tænke på Amon-
og Aton troen i Ægypten, på Sumer,
Mykene og Balkan og fortæller om den mest utrolige kosmosformulering og
naturvidenskab. Bronzealderen er en utrolig farverig og spændende periode, der uden
tvivl har sat sig spor op til nutiden gennem modspillet til de mange nye
strømninger, der tidligere foregik i en langsom tilpasning til de gamle
kulturelementer. Det var kulturelt langt
vigtigere at bevare agerbrugstraditionerne end det her med antagelsen af en ny religion med
deraf følgende omvæltninger, som en ny kalender og et nyt vidensyn. Folk lever
godt med deres traditioner, så vi er og bliver børn af bronzealderbonden i
bund og grund. I sig selv bliver perioden en stor forandring pga. metallet, men
der kan anes en stor indflydelse også kulturelt ikke mindst fra de store
faraoner i Ægypten med deres lignende ritus, som den ses i dørenes bog.
Og de
store skibe viser da også at nok var deres skibe fx. Hjortespringbåden et mindre
fartøj, men der har været en forestilling om større skibe, faktisk urealistisk
store, men det skyldes at de reelt er beregnet til kalenderføring af forskellig
art og mytologisk-religiøs tidsforklaring. De såkaldte runestene kan indeholde
samme budskab viser det sig også. Det helt centrale i bronzealdermenneskets liv
var tiden, kan vi se. Hvad tid på året er det? Hvilke riter skal gennemføres?
Kalenderskibene
Jeg skal nu beskrive nogle observationer i forbindelse med det
overflødighedshorn fra Danmarkshistorien som bronzealderen byder os. Denne nøgle
til forståelsen af helleristningerne sammen med de mange fundne genstande vil
hjælpe os til i langt højere grad at forstå bronzealderens verdenssyn og bondens
liv. Når de mange spørgsmål der så tegner sig, besvares af specialisterne,
bliver det nødvendigt med indlevelse. Vi må kunne indføle os i bondens liv for
at forstå, og på den måde også vide hvilke teorier der skal undersøges videre.
Da jeg for en årrække siden så et sort/hvidt billede af Herrestrupstenen, som
den benævnes, var det i et gammelt hæfte fra Nationalmuseet og det gav ideen til
at optælle roerne for at udfinde systematikken, der råbte på at blive afsløret
Teorien om det nødvendigvis stensikre budskab i de omhyggeligt indhamrede og nøjagtige skibe
på Herrestrupstenen og senere andre, førte til dette store område af vor
historie som bronzealderforståelsen viser sig at være. Et tilfældigt indfald for nogle år siden af ren
interesse for historiens budskab, er nu endt med mindst 4000 år af vor historie i
hænderne.
Det viser sig nu at det egentlige budskabet til dig og mig er: Siden Arilds tid
har vi gjort således, lært således og fortalt således med solens hjælp og
billederne siger det mærkeligt objektivt
udenfor tid, sprog og underholdningsbranchens nyeste slagere. Der er ikke kun et budskab, men faktisk
ofte også en pædagogisk
fremstilling, der så samlet fremviser datidens avancerede videnskab og
religion for vore øjne. Hvorfor har vi aldrig set det før?
Jeg rettede primært blikket mod Nordsjælland og dernæst Skåne, men
resten af det omfattende kulturområde er følgelig faldet i øjnene, ligesom nogle af de såkaldte guldbracteater
fangede mine øjne, trods en senere oprindelse. Nogle såkaldte uforståelige "runer" viser sammenhæng med
helleristningsikonografien, ligesom krogen, roerstreger, tidsforløbsangivelse,
benkrydset som saxen mv. er tydelige på adskillige exemplarer (en traditionelt
tolket som fx. Balder-myten). Vi genfinder på en også "De (hellige) 3 Store
(årstider), som fejres 24. januar ved vinterens start. De tre streger over
solen udgør fx. ankeret som illustration på nogle ristningernes kalenderføringer.
En har 2 stk. swastika i årscirkel visende tiden fra jævndøgn til solhverv, lige
som jævndøgnsikonet på ristningerne bl.a. Engelstrupstenen hvor gudinden danser
dødedansen med jævndøgns-manden omkring offergryden årets genfødsel. Jeg har
endnu ikke gennemgået et større udvalg af bracteaterne, men det vil være
indlysende at bruge bronzealdernøglen til en større undersøgelse af dem.
Princippet i årskalenderne
Det viser sig ved nærmere undersøgelse at helleristningerne skal forstås som
kalenderblade i form af tegneserier, der kan opdeles i dels den konkrete
kalender og dels den dermed følgende myte. De allestedsnærværende skibe er
nøglen til hele den grundliggende forståelse af budskaberne, der rummes og
er givetvis tænkt som en letforståelig overlevering til
eftertidens generationer, som var det en skolebog. Skibene og myten ville næsten kunne forstås af
andre kulturer eller sågar en besøgende marsmand, pga. den sammenhæng der er mellem matematikken heri og
symbolerne, som systematisk går igen, som var det hieroglyffer. Først
sammenlignet for hele området får vi det samlede billede, så man kan ane en
jævnlig herredsudveksling af lærdommen, som ved højere lærestole i dag.
Ligesom landmanden i
dag bruger computer, havde bronzealderbonden sin form for computer i
helleristningerne. En regelret kalender hjalp ham til at tidsbestemme årets
nøjagtige gang
således at en optimal produktion blev muliggjort, men også en fortællende del
blev indarbejdet, ligesom når vor kalender har billeder med sne om vinteren, julekalenderen har nisser
og foråret grønne træer. En række danske sten med ristninger er tydelige exemplarer af denne
kalender, som i hovedtræk er sammenfaldende i hele området, man så måske kunne kalde Skandina-vigodens område. Systemet fungerer som en regnemaskine. Først tælles dage
i en lille båd, der har seks roere, og lader båden selv være helligdagen, der i
myten bæres af en kæmpe (jætte). Når der er talt en uge sammen, afmærkes ugen på
sin rette plads i ugekalenderen, der består af de 4 skibe over ugebåden, i form af
øverst et forårsskib, der kan have lidt varierende udseende ligesom
vinterskibet, som er det korteste og anbragt nederst. De sikre udgangspunkter er
sommerskibet med 14 angivelser og som starter ved sommersolhverv og så
efterårsskibet, der følger nedenunder med sine 17 roere, inkluderet stævn og bagstavn, hvis
der er kølplanke og ellers udelades de sidste i optællingen.
Øverst ses solkorset der betyder et helt år, med de 4 årstider vist. Ugebåden danner ugerne, der fylder
skibene. De 4 skibe tilsammen dækker et år, i form af solkorset, der deles i de 4 årstider af
krydset
efter samme princip som vort ur deles af tallene (kl.9,12,3,6). Der startes
som regel altid til venstre i solkorset med forår, øverst er så sommer, efterår til højre
og nederst vinter. Der ses ofte afbrudte streger for at markere overgange eller
svag årstid. Herrestrupstenens hjulkors beskrives ved stenens genfremdragelse
som værende svagere i en del af cirklen, der ses at svare til den kolde tid af året.
Da jeg studerede billedet af Herrestrupstenen
viste det sig at der tegnede sig 53 streger på de øverste 4 skibe, ret påfaldende
i forhold til min teori om et indeholdt budskab fx. en kalender.
Der tegnede sig nu efterhånden den kalender, der ligner den vi bruger i dag,
bortset fra at Bronzealderens kalender forbliver den samme år efter år dog selvfølgelig
med dagsforskydelsen. Helleristningskalenderen har 7 dages uge, 52 uger med 1 dag extra der
indsættes i vinteren, ligesom det ser ud til at skuddagen korrekt kan indsættes hvert
4 år, efter en separat kalenderføring.
Ved sammenligning med Sverige og Bornholm viser der sig straks
overensstemmelse, endog som det er vist nedenunder, forklaret med den sjove
ugetang med klo og kugle som var ugen en mand med 2 ben, ribben og hoved eller
et kendt plastiklegetøjsmærke i dag til at samle. dagenes navne kender vi ikke,
men traditionelt har vi jo førkristne navne til ugedagene. Hjulets fremstilling
af skibene ses på en ristning fra Sverige ligesom en samling af både, hver
på en uge anbragt under årets skibe som forklaring med forårssymbol,
avlsterminer osv. anbragt systematisk efter reglerne. Man starter her fra
venstre, hvilket betyder at det er mytens billedfortælling, der er tale om. Man
kunne altså undervise med anskuelsesbilledet og huske det i millennier tilmed.
Kalenderskibene sejler meget praktisk altid mod venstre, så solens gang
imaginært bevæger henover dem fra stavn til agter, efterhånden som ugerne
forgår. Mytens uger fortælles ofte retrospektivt, så man slutter fortællingen
med starten på det omhandlede tidsrum, 10 uger før skete det, der førte til
hændelsen osv.
De interessante sten fra Ods herred, der førte til opdagelsen af kalenderen
og senere metoden til mytens systematiske tolkning
Sammenhængen er tydelig trods spørgsmålet om årsskiftets placering. Symbolerne
hjælper til nøjagtig efterprøvning, hvis vi mere end 3000 år senere skulle komme
i tvivl om tolkningen. Emnet har nu ført til viden om bronzealdermatematikken,
lyrikken og andre ret ukendte sider af den strålende periode i vor fortid, men
også ønskeligheden af flere og mere intensive projekter til undersøgelse af alle
de bunker af spørgsmål, der nu lettere kan findes svar på efter
oversættelsen af den skandinaviske Rosettesten nemlig Herrestrupstenen. Også
skåltegnenes gåde er overordnet løst, men stadig skal vi måske til ældre
generationer for at udfinde det de blev afmærket med efter kalenderens bud,
hvornår mælk? og hvornår vand? Men vi kan tro vandet relateret til foråret og
mælk fra juletiden osv.
På såvel de Sydsvenske som Sjællandske ristninger genfindes hele systemet stort
set uforandret, som et par enkelte exempler her viser. Det viser sig også ved
enkelte sammenligninger med andre steder, at systemet kan genfindes fx. i nogle
norske, hvor ugerne repræsenteres indeni rensdyr i stedet for i de traditionelle
skibe.
De her viste skibe har kølplanke hvorfor stævn og hæk tælles med. Solen i
nederste Grevingeskib tæller ikke med, men fortæller at skibet er sommerens
skib, fra solhverv til jævndøgn. Der findes også skibene med højt fribord, hvor et antal streger på skroget
angiver mærke- og festugerne, sammenfaldende med stregerne ovenover eller
imellem dem, ligesom vi i dag starter nogle festdage aftenen før (Sct. Hans
aften, Juleaften, Valborg aften, bededagsaften med hvederne osv.)
At starten på året kan variere er en anelse forvirrende, for udenforstående, men
der tegner sig et billede af, at man altid kan være sikker, hvis man udgår fra
sommersolhverv og tæller tilbage til 13 uger før for at stedfæste
forårsjævndøgn. Man vil indimellem i skibene finde, at foråret kun har fx. 12 uger og
at året starter lidt senere end jævndøgnet (dvs. start i april).
På Engelstrupstenen startes skibet med 3 uger, først jævndøgn og ovenpå ses manden der sår i
vinkelgrenen, svarende til april. Den største sol svarer til sommersolhverv og
den mindre solangivelse givetvis en eller anden solmærke-uge som Majstangens
fest, Valborg osv. Positionen svarer til sidste uge i maj.
Vi kan forstå kvinden som Frøs søster Freja ved gryden med en af dødsdanserne i
ritualet. På tolkningen af Herrestrupstenen ses umiddelbart en streg mindre end på
Engelstrupstenen ved årets start, men i stedet er dukket en båd op, som kan
forstås som en helligdagsbåd uden hverdagene og som den sidste dag af det gamle
år. Følgeligt er der forskellige udgaver af vinterskibet, men redningen er her
at vi jo ved hvordan årskalenderen skal se ud. Har vi bare en mærkedag kan vi
justere efter den, for at udfinde yderligere systemer i de skibe som ikke
omfattes af den vanlige matematiske årskalender, men er en mytefortælling, hvor skibene
altid sejler modsatte vej, eller skibe med længerevarende forløb af
uge-regnestokken uden opdeling i de kalendermæssige skibe som ellers er de
typiske. Det viser sig så at disse ofte passer med drægtigheds-tider for de
gængse husdyr. Der tegner sig 4 forskellige forklaringer af, hvad tid er: Solens
og lysets gang, varmen i jorden, solstillingen matematisk set samt de religiøse
mærkedage.
Ideen om kalenderføring ses i Goseck i Tyskland (nær
Bloksbjerg!) fra 3400-3100 fvt. (National Geographic 13, 2008) og senere i
Stonehenge-anlægget m.fl. så kalenderen er måske opstået ved nødvendighed i
stenalderens agerbrug og måske udviklet i sammenhæng med migration eller
kulturudveksling fra sydligere befolkninger. Der er bred genetisk overensstemmelse
geografisk mellem oldtidskvægets gener, så kvæget må være af samme oprindelse, trods vid udbredelelse og ikke en lokal avl af uroksen. Ligeledes ses at 50-65 % af
nutidseuropæerens gener stammer fra mellemøsten, men det tager selvfølgelig
nogen tid før vi kan finde, at ny teknologi er nået til Skandinavien, men her ser vi den så
udviklet til fuldkommenhed og brugt som fælles reference for kulturens
udbredelse og identitet. Det synes som en popularisering af astronomien, at
enhver bosættelse havde egen kontrolleret, lokal kalenderføring, der grundet på den astronomiske
tilgang til tidens gang sikrede en overensstemmelse mellem tidsangivelsen
for et omfattende område, hvor jeg især har brugt Danmark og Sydsverige som
udgangspunkt og især Ods herred og Järrestads herred hvor der er
righoldighed i fund og klar overensstemmelsen med den oprindelige idegiver
Herrestrupstenen. Det berettes at
hjulkorset herpå har en svagt indristet del i ringen, som jeg vil hævde passer
med vækstårets svage del dvs. fra før jul og indtil starten på det nye år i
begyndelsen af marts, som supplement til skibenes inddeling af året i fire
kvartaler der netop er ulige i stregantallet på skibene, i stedet for at være
4x13uger (+1dag), men det skyldes jo netop agerbruget og især hensyn og hjælp
til kvægavlen, der ses systematiseret og søgt forfinet i beundringsværdig grad,
om end studiet af bronzealderbondens drægtighedslære kun er i sin vorden.
Formentlig har den teoretiske agroteknik ikke været enhver beskåret at kende og
derfor tyder også det på at der har været forelæsere, der har kunne sætte ord på
dels myten, men også en der har kunnet føre kalenderen. Enhver landmand ved hvor
vigtig kalenderen er for agerbruget, hvorfor man også senere har haft
bondealmanakker med solemærker og andre vigtige dage angivet til hjælp for
bonden, der måske ellers har taget loftbjælken til hjælp for at holde regnskab
med tiden og de højtider, der jo skulle sikre mod hekse, troldtøj og den deraf
følgende misvækst. Husfaderen har måske skåret mærker i loftbjælken for at sikre
denne viden for arvingerne, så slægten kunne bestå. I samme ånd skal de
veritable tegneserier i helleristningerne nok forstås sammen med nødvendige tal
til beregning der altså er at forstå som skibe med et antal uger. I
dag har bonden fået en computer med internetadgang, men grundlæggende er det
samme funktion der søges: At tage solemærkerne med i betragtning om det nu er
fra DMI eller som dengang fra en ekspert i de højere magters tjeneste med en
givetvis videregående uddannelse og god løn, goden eller rettere
goderne og evt. embedsmænd, når vi tager det omfattende geografiske område i
betragtning. Der har måske været både lokale præster i høvdingeregi men måske
også en eller flere ypperstepræster, der havde overordnet religiøs magt. I Kivik
findes måske gravmælet for en stor vi-gode, der har fået vigtige tegneserie-memoreringer med i graven, ligesom ægypteren med sine gravmalerier af
hverdagslivets gang og religionens indhold og praktisering. Der tegner sig mange
stormænds-områder (herreder?), men en overordnet præst har så været ret også
politisk magtfuld, især hvis en tilsvarende overordnet politisk magt ikke har
fandtes.
Man kan ikke komme uden om avlens vigtighed i billederne og at motiverne er
præget af sextemaet, men mange af værkerne har en blændende skønhed eller kunstnerisk dynamik, så senere kristelige kalkmalerier må stå tilbage herfor. Dyremanden der kopulerer en ged, babyen der hjælpes til verden af
fødselsgudinden, den ægyptiske ugebåd der synes på besøg direkte fra kongernes
dal i Luxor osv., men det falder udenfor denne artikel.
Maskine til registrering af vækstårets tilstedeværelse eller den kosmologiske
livsmaskine?
Solen er identisk med året. Solen laver tiden, først
årstider, så uger og endelig dagene.
Mange af forklaringerne og nogle symboler
slår en med målløshed, på grunde af deres utrolighed, billedet af sædcellen og
myten om Solens kraft, der er afhængig af afstanden til planeterne og
sendes i bølger, hvorfor der er gode og dårlige dage. Tiden går efter samme
princip i (på samme måde som bølgen) spiral. Det er ren philosofisk atomfysik
der præger udformningen af danserindens smykker og det er langt fra billedet af bonden
som provinsiel og uoplyst.
Tossene, Åby
Stenen
der udstilles på hovedet
Fra Randers har vi en lidt abstrakt udseende sten, der dog igen er
let forståelig ved brug af tolkningsnøglen.
Stenen fortæller om forårsritualet og dagene efter forårsjævndøgnet. Der ofres i
skåltegnene, øverst for den todelte sol, for kniven, odden, årets vinkel (a,b,c,d),
1 offer før ritualet og 2 ofre til grydens ånd i kutte med hætte, ligesom vi finder sådanne
8 kutteklædte i den såkaldte Kivik-grav. Dette er myten, som skal forstås
retrospektivt: 1. uge er jævnsdøgsugen (blå, mrk.1, svarende til ringen på
"maskinen") og her må ritualet med grydeofrene begynde, næste uge (gul, mrk.2),
har det næste skåltegn, ligesom såtidsstart (grøn, 3), så 2 uger med dyrenes
parring, 1 uge med menneskets (gul, 6.uge) afsluttet med den 7., der er
foreningen mellem dyr og menneske og RO-tegnet er evt. majstangen med krans.
Vi ser tornen og krogen ovenover th.og kniven tv., evt. enhåndsleen, (der også er
en vinkel) nedenunder.
Skåltegnene (mrk. f er måske en af de 4 i sidste rode af grydeløbet og
G grydekæmpen der forestår ritualet og driver fangerne rundt efter fastlagte
regler således, at den sidste stakkel udtages og føres til slagtningen. Et af
grydens ritualer foreskriver, at den sidste af den første fangegruppe på 4,
tildeles et hug over benet og netop skinnebensbrud er faktisk et hyppigt fund blandt de
gravlagte og kan konstateres op blandt også jernalderens ofrede moselig. Der kan
også være tale om de 5 dansere.
Et stort og et lille offer angives øverst (mrk.L). Sædcellen (mrk.!) ses ved avlsugerne, og det hele begynder eller slutter
med selve gryden, der er talrige fund af. Nederst th. er vist ikonen for forårs
start og årets genfødsel. Manden viser ½ (dobbelt) sol.
Herunder ses en tabel, der har kunnet bruges til fåre- og gedeavl, men også
til svin
og hund. (Læses fra venstre, tiden går baglæns!)
Parring ved forårsjævndøgn gir lam omkring "lemmedag", der er markeret på
skroget, som mærke- el. festdag, 4 uger efter midtskibs sommer hvor svinet
farer.
Nedenunder det store skib ses et vinterskib, hvor resultatet af en genparring i
efteråret kan udregnes. Her i form af lam i februars slutning. De mellemliggende
uger fra slagtetid til juletidens slut er, som det fremgår unødvendige at
vise, da de jo bare forløber uden grund til opmærksomhed. Tiden skal nok gå
alligevel og med flere kalenderføringer er der altid orden på årets fulde gang
ved siden af avls-regneren. På det berømte Fossumskib med kæmpernes julikamp er
hele juletiden udeladt, da det er tiden i ro, men forårsjævndøgn er flot angivet
mellem 2 modsat rettede hyrdestave osv. helt efter bogen, bortset fra den
manglende opdeling i individuelle årstidsskibe, men det hele samlet i et eneste skib for
hele årets aktivitetstid inklusiv vinteren, hvor nogen aktivitet åbenbart
foregik landbrugsmæssigt, velsagtens fødslerne og klargøring af redskaber, evt.
suppleret af lidt fiskeri og jagt, noget som også hører til vinterens tid på
landet, men som julekalenderen ikke omfatter.
Terminer for fødsel. Koens ligger fra julen og ind i januar, svarende til forårsparring og 40
ugers drægtighed. Her er det stort set efterårsbåden der bruges til at vise
slagtetiden (traditionelt november måned) og kælvningen fra vintersolhverv og
frem. Hvis geden angiver barsel for de små drøvtyggere, skal de være parret ved
solhverv. Hvis de parres her, vil de give lam marts/april, i dag såkaldte
påskelam. Vinterskibet følger her..
Koen (kan) parres i april og kælver så i januar, men hvis parring ved
forårsjævndøgn så kælvning ved vor jul. Får og geds drægtighed er nominelt 21½
uge!
Faktisk er der vel kun 21 synlige uger nederst. Hvis de går drægtige fra sommersolhverv til 7
uger ind i efteråret i forhold til sommerskibet ovenfor. Så vil de lemme lidt
før køerne.
Mere udbredt at anvende nu til dags er jo julekalenderen, men dengang var det vel avlen der førte til denne kalender herunder, fra efterårsjævndøgn til forårsjævndøgn. Start til venstre ved tegn for lav sol (med krogen eller kloen)
tv. øverst: krog starter ved at pege på halv sol i form af cirkel med plet og
(17stk.mrk1-5...) skåltegn mod venstre i cirkel, der repræsenterer ugerne fra
efterårsjævndøgn til såkaldt midvinter, -'.- Hellig tre "konger" dvs.
årstider(17 uger). Se krystalkuglens \|/
(vinter-kæmpen ses at støtte krog og stå på vintersolen). Tre uger før de 3
hellig-streger vises den ægte vintersolhverv (lige før jul) som
et skåltegn der er ved at forsvinde bag solskiven (hjulet) uden lys (uden prik
eller fyld) Traditionen fejrer Hellig 3 konger den 6. januar og midvinter13.-14.
januar, men vi skal åbenbart i bronzealderen helt hen i sidste halvdel af januar
(24.) før vinterskibet påbegyndes
Fra oven af stenen løber et bånd (mrk.1-7) nedad og op bestående af 10 solmærker (vinterskibet)
hvor der (6. dvs. ca .februar/marts) skal indsættes ekstra dag i året, måske angivet af soltegnet th.
herfor mens det aflange skåltegn herover måske er skuddagsregningens tidspunkt
hvert 4. år. Her imellem findes ugebåden med 7. Der ses derunder
de tre streger (sml. med "fønikiske", Kobbelgaardene, Dråby, Horns herred, Frederiksborg)
under et sol-skåltegn (skudåret, måske benævnt solåret) beregnet til
skudårsregnskabet. Midt mellem solårenes frekvens er markeret en tyk streg
mellem de to hjulkors (sml. med regnebogen herunder)
Fra jævndøgnssolen udgår tilsvarende også ugens syv dage (mrk. m, t, o, to, f,
lø, s) der tæller sammen til ugeskålene, hvorefter der afmærkes, at en uge er gået. Båden med de 7 roere og
solen er formentlig en forårsrepræsentant, hvor første uge fragter solen. Til
venstre herfor ses
vinterkæmpen, der kaster solen op i himlen igen (kjørmes knude) som en bold (10
soltegn) og det sidste bånd der evt. består af de resterende soltegn i året indtil
cirklen er sluttet nederst, svarende til ved efterårssolhverv. Herover ses da
også ganske passende netop et liggende soltegn med prik
dvs.jævndøgnspiktogram, altså halv sol som yderligere ligger ned) og dermed så også viser den svage vintersol og
efterårsjævndøgnet. Forår og sommer er dog mere tvivlsomme at tolke. Det ville
være indlysende hvis sommerens ritusskib med mytologisk forklaring er at finde
også et andet (processions)sted. En teori der kunne haves, er at
forårsstenen "åndeligt" står i forbindelse med i mosens hørg og julestenen
kan relateres til hellighøjen og at der var processioner imellem forskellige
steder som ageren, højen, lunden oa. med ritus fremstillet på stenbilledserierne
ved de opmærkede mærke- og helliguger og geografisk. Der mangler lidt en
vejrbeskyttelse af den omfattende kalenderføring i hele historien. Her kunne det
være interessant at undersøge om der findes overdæknins- eller anlægsspor udenom
helleristningerne og ved ved højen eller "forårsjævndøgnstemplet", hvor der
kunne befinde sig en hjulagtig indretning med 4 elementer (for frugtbarheden,
"himlen" (sommer), døden (vinter) og jorden (indgangen) ud fra billeder. Med den
fornødne indsats skulle man nu kunne komme langt videre med store skridt ved
hjælp af oversættelser og opstilling af kalenderens tabeller og beregninger
herpå efter herreder og bosteder. Herrestrupstenen skulle oprindeligt være
fremdraget af en høj, hvor den var anbragt over indgangen, sammen med en sten
forsynet med 3 hjulkors. Den har dermed fremvist skibene i en brugbar retning,
som aldrig kan findes for den, men andre fund og undersøgelser kan supplere med
disse kompasretninger for anlæg. Kivik-graven har fx. klar kompasorientering og
er i øvrigt interessant i forbindelse med den mærkelig dobbeltsol-blender, der
ses i den "sorte" gryde.
Regnebogen fra Askum Vi kender ikke meget til sprog og musik, men alligevel kan vi prøve at sætte os i deres sted, ved at se på billederne. Undervisningstavlen synes igen lidt forvirrende, men start ved den gule sol (et individ, skåltegn). Nedenunder 2 røde sole og 2 horn osv. Jeg har her forsøgt en lidt lyrisk udlægning, licentia poetica, af tolkningsmulighederne (af grydens vogn med forspænd?). Måske har børnene lært remser eller sange som støtte for regneindlæringen.
Mændene herunder svarer til antallet af uger i et forårsskib (med 11) dvs. arbejdsmænd (og 1 kvinde imellem), visende th. fra ca. 1. uge i april og som soltegnet bag nederste forårsskib (ovenover mændene) viser, så perioden kommer 2 uger efter forårsjævndøgn vist ved den lave sol ved kølen. 3. uge kalder jeg såuge med V'et. Der er extra streg på kølen bagved agterstavnen og mellem agterstreg2 og 3 er V'et, som Engelstrupmanden putter sædekornet i.
Der er hos første mand vinkel, der fører solen opad mod venstre, dvs.
stigende sol efter årets vinkel. (krumsværd og kroget fallos) Der står
nu bagefter en pige, frugtbarhedsgudinden (og dermed grydens ritual). Pigen med
hestehalen, spiller ellers en særdeles undseelig rolle i helleristningens
serier. Efter hende kommer en mand, der har fået rejsning, så en uden svarende
til såugen, der velsagtens er mere nominel end praktiseret, ligesom mennesket i
mange tilfælde vel avler mere end den nominelle 1 gang årligt. Bondens eget
afkom vil nominelt komme omkring starten på året omtrent som for koen, men det
er jo nok ikke den fulde sandhed. Elementet af held er fremtrædende mange
steder, som solens styrke, temperaturen, grydeløbets- og saxedansens taber og
ihukommende bracteaten med swastikategn, kan det jo være at foråret som symbol
har heldet og uheldet, udover vinkelen, odden, gudinden med hestehalen, sex og
avl, spiringen og grokraften mv Der kommer herefter mand med rejsning, for
små dyrs parring, så 3 specielle med horn og den første evt. med fadet for
halsen? blodofferet og den sidste af de tre med hugget i venstre skinne ben. Af
de sidste 3 har de 2 sidste uger rejsning.
Der findes et kvægmærke i nederste skib, og set retrospektivt (fra
venstre) er det dyrenes 2. avlsuge, de store dyrs uge, der er 5. uge fra
bagstavnen th., hvor der ofres. som er vist ved seglstaven. Den næste seglstav
viser afslutning på denne tid, avlen og den krummer mere på vej til at blive en
cirkel hen imod solhvervet, der symboliseres af fuld cirkel på ugestaven), Bonden vil ønske at
holde rede på
terminen, men skibet er noget specielt. Det sejler som kalenderens skibe, men
forstås fra agterstavnen og så mod venstre. Skibet ovenover viser 2
svangerskabssymboler, for små og store dyr. De 5 skåltegn om gryden fortæller,
hvorfor der ligger en død mand på marken. Dette er altså en offerkalender for de
3 avlens ofre, der skal ydes mv. Der tegner sig nu et bedre billede af
forårsritualet, når vi sammenholder med fund og især de østnorske ristninger med
nærmest rene anskuelsestavler. For helt nylig er igen fundet et fad- og
grydefund, men denne gang med lervarer og ikke sager i bronze eller guld, men
helt tilsvarende og hensat i sandhul under jorden. Pigen herover har måske været udklædt danserinde og med
hellig ring om halsen og
bærende andre forårstidstids-, sol- og evighedssymboler. Vi finder de store
rundeøreringe, som kan findes hos guldsmeden i dag. Hun
blev måske kun bedækket ved den hellige forårs handling
og hendes evt. afkom blev måske ofret ved tilsvarende passende lejligheder, som
ved hendes død, der ikke gik upåagtet hen (flere gravfund mv.), hvor trælle, krigsfanger eller forbrydere måske ikke lige kunne
opdrives til anvendelse ved offerhandlingen, der synes at have foregået fra før bronzealderen og ind i
jernalderen.
Når der ses mænd eller streger i skibe, kan antallet altså vise hvad årstid de betyder og vi
kan evt. finde mærkeugerne i form af avlsperioder og afmærkede mytologiske fester og ofringsterminer.
Vi finder i andre ristninger den døde mand, mændene ved gryden, en
mand med hug i benet, ligesom det hug der fælder den ene jætte i sommerens opgør
om årets retning. Der ofres for den døde , den invalide osv. Billederne er
et overflødighedshorn af oplysninger i de veritable tegneserier, baseret på
standardiserede piktogrammer, der grundet systematikken faktisk kan læses af ret
udenforstående, som et vejskilt kan læses i dag. En udmærket metode ved mangel
af (fælles) skriftsprog og lettere og mere universelt end den senere
kirkelatin! Enhver besøgende mødte allerede på kysten solfolkets skiltning af
normer og kultur. Så var man da advaret ved ankomsten.
Denne artikel har kun sporadisk berørt det omfattende
emne
og der findes mange yderligere undersøgelsesresultater at fremlægge og givet nye
undersøgelser og konklusioner at gøre. Det første kunne være at lave et atlas
over ikoner og piktogrammer, ligesom geografiske statistikker med en opdeling af
stilarterne, som kan føre til yderligere tidsbestemmelser og overblik over kulturens
fællestræk, men endnu mere interessant er det måske, hvis afvigelser fra
de stringente kalenderførings-regler kan findes som lokalt prægede skikke eller helligdagsforskydelser i forhold til den geografisk beliggenhed af ristningerne.
Man må her opdele i mindst 4 kategorier: 1) Standardkalenderen, med 2)
mytens ikoner samt 3) avlsangivelser og 4) mytens mærkedage og fester, hvis man
vil bruge datidens opdeling for at forstå deres tankegang, som den nu skridt for
skridt åbenbarer sig.
H. C. Andersen ville givetvis straks have elsket og brugt den nye viden om en så eventyrlig epoke til et eventyr med pointe, om end han nok havde måttet udelade de mere sexuelt bramfrie fremstillinger, som bronzealderbondens stenhugger gjorde. Vi derimod kan omvendt lade os erindre om fortidens landlige skikke og ord fra ham, når de glider ud af vor synsvinkel. Man siger jo, at vi alle er bonderøve fra Jylland, men det vil vi nok få glemt ret hurtigt i nutiden.
kulthuse Før kristendommen, jernalder og vikingetid. Kalkmalerier De 2 kæmper bliver nu til djævle