|
Herrestrupstenen fra Odsherred
Årets gang i helleristningerne
|
||||
Året og de 4 årstider
Tiden På bagsiden af Herrestrupstenen ses et skib med 14 mandskabsstreger, dvs. uger, hvilket oftest betyder at der er tale om sommeren. Da der ikke er kølplanke tælles stævnen tv. ikke med.
Dualiteten i kalenderen mellem sol og jord tegner sig ret klart: Første uge i (for)året er en jord-uge, hvor solen hyldes (benævnt solugen her). Næste uge er det solen, der løber om jorden, så 4 årstider skabes og så løbes for solen af 4 solløbere med afgivelse af et offer (et lem ofres, benhugget). Ugen mærket med skåltegn i mellemhøjde. Fjerde uge hylder solen (solkæmpen) jorden, ved at give/plante et frø på jorden, måske mistelten i træ. Ud af jordens skød farer nu svinet, som hyldest til solen (5. uge, svinet bespringes). Så giver solen koen til jorden (6. uge). Der er nu angivet et højtsiddende skåltegn mellem denne og næste uge, hvor manden ofrer en sjæl til solen, hvis husdyr han er. sidste uge (8. uge) giver solen de vilde dyr til jorden ( mærket med kors)....... 13. og sidste forårsuge udspredes offer ved libation til solen, hvorefter solen giver til jorden med solhvervet, der starter sommeren. de 2 libationsuger angives ved kors indskrevet 2 skosåler, som symbol på markvandringen med offergryden ud over marken og tømte den med sleven. Her starter kampen mellem de 2 kæmper, således at solkæmpen senere falder med et hug i benet. I al denne tid økserne blevet hævet uge for uge. Man kan også mærke sig at hver mansskabsstreg er 2 roere , som det ses på en ristning (billede 4). Man kunne se skibene skabe energi, som 4 åndelige voltasøjler forbundet i serie og hver mandskabsstreg, som et element med 2 metaller. Spændingen imellem dem skaber bølger af energi, der driver tiden frem. Det er zig zag linierne, der er så magne steder. En anskuelse allerede så småt blev fremført af Palle Lauring, men vist mere på iconografisk grundlag end naturvidenskabeligt. Det er den følelse han fik når han så på takøksernes zigzak ornamentik. Først for nyligt læste jeg hans bog, men kan kun give ham ret anskuelsen og bemærke at mange, mange flere steder ses tilsvarende, urokseknoglekalenderen, tragtbægerkrukker, heleristningsskibe, en bronzestatuette af jordmoderen med takker på ryggen osv.
|
|||||
Året består af 4 årstider og kan ses illustreret på flere måder i ristningerne, dels som et hjulkors, som 4 skibe eller som længere eller kortere opdelinger af året, fx. foråret der deles i først 3 uger, så avlstiden med sine 5 uger og de 5 sidste uger anbragt i separat båd (Herrestrupstenen) eller opdelt i perioder som afslutningen af svinets drægtighed med start i første forårsuge (Engelstrupstenen). De 2 byer er jo nabobyer i Odsherred, så man har kunne sammenligne ved besøg hos hinanden, hvis de har stået synligt. <Fra Trøndelag i Norge har vi den klare opregning af de 4 årstider som
året består af.
Efter den nyere opmærkning af Herrestrupstenen findes en særhed ved 5. streg ("de små dyrs avlsuge"), der svæver oppe uden forbindelse til kølplanken.. Da det ikke er set nogen andre steder kan det tænkes at skyldes en manglende erkendelse at hele mandskabsstregen, fx. pga. erosion af vejr og vind. Et nærmere studium af stenen på Vikingeskibsmuseet har ikke tydelig kunne afgøre om det er tilfældet. Der burde være en fuld streg, som alle andre sten på tilsvarende sted, men det kan jo ikke udelukkes at være hensigten at illustrere ugen på denne måde, da området hvor stenen er fra (Odsherred byder på 2 andre sten , der netop tilvejebragt sten, der illustrerer en svinekult (Engelstrup og Grevinge). Herrestrupstenen viser dog hele året som Trøndelagstenen. Opdelingen af forårsskibet er også lidt speciel, idet stævnen og hækken skal medregnes men dog ikke i midten, hvor sklbet deles i 2. Ifølge reglen om kølplankekrav for dette, må sommerens nednunder altså lægge stævn og til også det opdelte forårsskib (udgjort af de 2 både). Det er en særhed og detalje , der ikke synes at forekomme andre steder i nogen skibe. De øverste både burde have kølplanke ligesom båden uden mandskabsstreger tv. herfor mrk. skuddagen. Da det var denne sten, der førte til opdagelsen hele kalendersystemet, som en slags min Rosetta-sten, gør det den yderligere interessant for nærmere undersøgelser og spekulationer om, hvad der kan ligge af forklaring i særheden. Ville man forklare os noget med den? og hvorfor har man netop anbragt en lille båd tv., der som den eneste viser den hos de andre manglende kølplanke, som for at understrege at understrege, at vi skal medregne/ tilføje 1 stævn og en hæk (som vi jo altså "mangler".
Nærmere studie af " De små husdyrs avlsuge" (især er
det svinets!). Mandskabsstregen svæver på mærkelig og anderledes vis
over kølen uden forbindelse, hvilket ikke ses andre steder. Det vides
ikke om det skyldes erotion eller noget er søgt forklaret eller
undersreget på denne måde, som fx. et element i svinekulten. Svinekulten
er stærkt representeret i Odsherreds ristninger, men er kendt fra andre
verdensdele fx. Melanesien. Får og ged er også mindre husdyr, men kan
også ses som vilddyr, som hjortene og parrer jo så i efteråret og kommer
som "påskelam". Tilsvarende findes også vildsvin og denne uge er
relateret jorden. Måske ligger der i den særlige udformning af
Herrestrupstenen at et sviv (skal) sendes til himlen, blandt de ofre der
skal gøres ved grydedansens offer godt en uge senere, hvor ofte et
skåltegn er anbrgt som højestsiddende af de 3 skåltegn for
offerriten. Her ofres sjæle til himlen ( fortidens
vingede væsner, "engle", der ses på bl.a. jernalder bracteater mv.
Fra romerne er der også (givetvis mangelfulde) beretninger om offerriten
og vi kan konstatere at moseligene er ofret i tidligt forår,
hvilket har forbedret preserveringen. Koen er ikke jordens, men givet af
himlen til jorden, mens mennesket er født af jorden, men gives til
himlen og er solens husdyr på jorden, sålænge det er bundet til jorden
mellem 2 spiraler af tid.
Der er ikke mulighed for at misforstå , den øvrige
tolkning, der jo tydeligt viser "frø-ugen" forklaret på fx.
Engelstrupstenen, med solkæmpen, som gartneren, der planter frøet i
kløften (mistelten i grenkløft?). Korset er også umuligt at misforstå.
Det er naturens uge, ganske som på andre sten , der udviser denne
avlstidsopregning og i efterfølgende båd er korrekt 5 ugestreger for
resten af kvartalet dvs.indtil og med ugen før solhvervsugen (første
libationsuge). |
|||||