Kalkmaleri
frise med forårs-kædedansens symbolik over orglet. Til sammenligning:
Kalkmaleri med kædedansen med horn og solvifte. Mændenes tøj er todelt
som året. Brunt for vinterhalvåret og grønt for sommer og væksttiden.
Índsat: En guldbracteat med dansen for væksten og grydekæmpen og bagved
jordkæmpen med snoreskørt.
Stenen fortæller os, at Jesus er den jordiske gud og blev ofret til
himmelen en gang for alle, således at elementerne derigennem er i orden
og ligevægt. Stenen kan stamme fra en tidligere kirke, hvor den sikkert
sad, så solen kunne skinne igennem hullet, når den nåede sit højeste
punkt. Den religiøse ændring har dermed nok især været rituelle
ændringer, hvor man har stoppet menneskeofringer, naturtro og andre
elementer som erstattedes af ofret på korset, helgener der håndterer
øksen, djævelen der er nede i jorden og kristne engle.
Fra kirkebænken skuer kvinden her mod mandesiden af kirkeskibet, hvor
udskæringerne selvfølgelig er mænd (bagest i kirken ligger i øvrigt
Leonora Christine begravet, idet hun endte sine dage i Maribo). |
|
Solen giver ånden og INRI skiltet viser opad, modsat håndens arbejde med
jorden, hvor skiltet viser nedad. Samme attitude viser "jævndøgnsmanden"
før forårsjævndøgn i hedensk tid og han blev jo ofret ligesom Jesus blev
på korset. Månen, der kan anes ovenpå jorden th., er en del af jordens
domæne, som jordens datter, men formentlig partner til solen. Hånden kan
også ses som det lem, der er så vigtigt i ristningernes kalender og
rite. Vi har så ånd, lem og (Jesu) krop vist på stenen og det er de
samme objekter som den tidligere solreligion.Nedenunder er symboler
for saxen (tangen), krogen (det omvendte 2tal, der lidt ligner den
ægyptiske mundåbner og betyder forårstid, tidernes genfødsel) og så
hammeren, der hentyder til økserne (altså den rejste "dobbeltøkse", der
kan forstås som sommeren og solhverv).
Det er de gamle begrebs-symboler der genbruges. Man indsætter simpelthen
Jesus i de ældre sammenhænge.
<Hyrdestaven er den gamle rites levn og genbrugt til bispestaven og
marterpælen er pælen, hvor bonden blev pisket af ridefogeden. Stigen er
himmelstigen (kristent: Jakobstigen) og kan måle og symbolisere
solhøjden (og forårets gang) med sine 13 trin (og jo også sommeren nedad
igen).
På den jordiske side af korset ses torturinstrumenterne: Eddikesvamp,
pisk og spyd-od>
Tuse kirke har en gryde (der koger) og sleven. Symbolikken er
sammenfaldende på de 2 billeder. Skolemesteren er jordkæmpen, der
straffer ofrene med riset og gør dem til engle, der andre steder ses
stige op fra gryden og dermed sende et budskab til himmelen. Himlen
forventes så at belønne dem, der har ofret.
Dobbeltheden
Kæmperne og korset fra Fårevejle.
Dobbeltheder som sol/jord og sommer/vinter er helt fundamentale i sol
og jordtroen.
< På en guld medaillon fra hedensk tid ses de 2 kæmper, solens kæmpe og
jordens. Der er også jordkæmpens kors. Ophænget befinder sig i bunden,
så den har kunne løftes op for at blive beskuet ret og måske blive
kysset af bæreren. |
|
|
|
|
Kalkmaleri med 2 solkors (traditionelt betegnet indvielseskors) Et lille
nær alteret og et stort for "det jordiske" fjernere fra Gud. Der er heri
anbragt 4 malede "skåltegn" i hver af de 4 årstider, der danner avlsåret
i helleristningernes skibskalendere, altså begrebet 4x4 og 4 år (a 16
årstider) giver jo skudår med den extra dag, der falder som gave fra
solen. Skåltegnet kan også forstås som offeret og her har Jesus passet
udmærket som erstatning for hedenskabens offer.
Det er altså tydeligt, at man har brugt hedenskabens matematiske
definitioner og symboler i kirkerne, ligesom det er almindeligt at finde
de store sten med indristningerne fra også de hedenske tider anbragt ved
kirker.
Endnu en sten er indsat i gavlvæggen og inspiceres her af forfatteren.
Der var ikke tegn på ristninger, men de kan være vendt indad, så de ikke
kunne skade eller fortrylle de kyske nonner og andre, når de skulle til
gudstjeneste. Troen på at stenen har kraft fortsætter. Det er næppe
undersøgt om der også befinder sig utugtige helleristninger på den anden
side.
2 Solkors på dørene, ligesom på kalkmalerierne.
På stenen er th. også 30 "skåltegn", et tal der går igen i
bronzealderkalenderen. |
|
|
Herrens veje er uransagelige Et nærmere kik
på "labyrinterne"
Dobbeltheden
i sol og jord hænger sammen gennem indviklede veje, men når man ser
efter i Hesselager kirke er de parvis forbundne, (mrk. med grøn A til
grøn B og gul med gul) og "odden" driver sol og jord rundt. En række
andre symboler er tilføjet, som havde det været helleristninger: Alfa og
Omega, jomfruen Maria, men ikke mindst symbolet for de 4 i grydedansen,
hvor en skal sendes til himlen. De såkaldte indvielseskors kan ses som
tilsvarende symbol på livet og genopstandelsen gennem ofret og døden.
Halmstjernen vi kender fra jul er dannet af hellige strå fra det sidste
neg og indeholder magisk kraft til frugtbarheden. Omkring ølkanden ses
jordens og himlens dyr, der næres af afgrøden. Vi har stadig udtryk som
spirius, vinånd og livets vand (akvavit) om spirituosa, der er symbol på
ånden fra kornet. Det er jo ret bemærkelsesværdigt at finde hedenskabens
symboler på kirkevæggen, men sikkert praktisk for præsten sådan lige at
have en acceptabel og forståelig forklaring i forhold til det alle
bønderne alligevel tror på. Når så præstens latinprædiken kedede
kirkegængerne kunne de sidde og studere og forstå de traditionelle
billeder. I Roerslev kirke ses samme fremstilling af himmel og jord
sammenbundet gennem snorene, der ligner labyrinter. Fra Kivikgraven
kender vi princippet om "den forbundne dobbelthed", der rører rundt i
gryden ved hjælp af kæmpernes indsats, som så eftergøres i riten. Maria
har også let kunne passes ind i billedet af de 2 gudskæmper og Moder
Jord, i form af Den store Gud, hans jordiske repræsentant Jesus og så
Maria, som gør underet muligt gennem undfangelsen. |