kunstmaleren, materiallære Grunderingen af Lærred og plader: Vdr. kaseingrund se nederst LYT maleriet copyright d-g-k.dk |
|||||||||||||
|
Malegrunden kan bestå af opspændt lærred eller fx. masonite-plade
(den blanke side anvendes!), der slibes let med fint sandpapir. Først smøres limopløsning på i et eller to tynde lag, der evt. får lov at optørre natten over (og hærdes med formalinvand 4%, hvis ikke der er tilsat nogle få % alun til limopløsningen). Limopløsningen tilsættes nu kridt og hvidt pigment i en kop e.lign. og påføres i lun tilstand pladen eller lærredet med pensel (eller evt. med spartel hvor en kold tykkere blanding kan påføres). Efter tørring slibes let med fint sandpapir og påføringen gentages flere gange (tørring gerne natten over). Uden alun hærdes med formalin ca. 4% opløsning (indånd det ikke!) og evt. sprøjtes med tynd shellac i sprit eller påsmøres tynd mastixlak, for at gøre grunden mindre sugende |
|
|||||||||||
Limkogeren med vandbad Lim må ikke koge, da limkraften så tabes. Den opvarmes derfor på et vandbad fx. i limkogeren, hvor den inderste potte står i den yderste med vand, der så opvarmes. Herved holder limen sig evt. også varm længere tid under arbejdet, hvis opvarmningen afbrydes eller man medtager potten. |
Gelatine er den fineste limkvalitet, men tidligere brugtes ofte simplere typer hudlim også kaldet snedkerlim, der forhandledes som limkager, der kræver en længere kvældning end pulver eller blade |
||||||||||||
Ved at anvende kasein opnås en uopløselig temperagrund, der er billig og let
at lave.
Da det i nutiden kan være svært at skaffe mange af de gode gamle
råvarer til den traditionelle grund, har vi udviklet et alternativ, der bygger
på kasein (ostestof) som det kendes fra kasein-tempera. Det er et udmærket limstof, der kan udfældes og opløses igen med simple kemikalier (evt.
hjortetaksalt istedet for ammoniakvand, der så ikke lugter meget) og mængdere er
ikke så kritiske, når bare limen er opløst tilstrækkeligt inden blanding med
fyldstof og pigment. Da ammoniak fordamper ved tørring kan stort set alle
kulørte normalpigmenter tilsættes og grunden vil ikke behøve hærdning med
formalinvand osv. Man kan tilsætte lidt olie (fx. linolie), så den bliver mindre
sugende, men man skal så lade den tørre flere dage inden brugen og sikre at
olien er fordelt godt i grunderingsmassen ved omrøring (lidt æggeblomme kan evt.
tilsættes som emulgerinsmiddel!). Limmassen påføres kold, så limpotte etc. ikke
behøves og man kan måske tilsætte akryl til forstærkning.
Kaseingrund: Man tilsætter omkring 10 g
eddikesyre (32%) til 1 liter skummetmælk og lader det henstå fx. natten over.
Mælken har nu delt/skilt sig og ostemassen frafiltreres gennem et kaffefilter
el. lign. så vallen løber fra. Massen i filtret vaskes ved at hælde lidt lunkent
vand over så det løber fra. Dette gøres et par gange og man lader det dryppe
helt fra inden man gør det samme med lidt sprit, så rester af mælkesukker og
-fedt fjernes og massen tages op og man lader den tørre lidt, så spritten
fordamper. Af 1 liter mælk fås så ca. 160 g fugtig kaseinmasse, der tilsættes
ca. 15-20 g ammoniakvand (3 dobbelt salmiakspiritus) pr. 100 g masse og lader
det stå lidt til massen er opløst igen. Rør evt. om igen. Man har nu e lim, som kan
tilsættes kridt og hvidt pigment (titan- el. zinkhidt) og der grunderes på
sædvanlig måde ved at pensle den blandede masse ud over pladen eller lærredet,
med tørring osv indimellem. Mindst 3 men gerne op til 8 lag påføres grundigt,
idet man afslutter hvert lag på tværs af det foregående lags penselstrøg, så
alle huller (kaldet "helligdage") bliver dækket omhyggeligt. Husk god
udluftning, da ammoniakvand lugter.
LYT
til udsendelse om kaseingrundering