Helleristningerne og kalenderen (skibene)
der beskriver tidens gang, myten og riten.
Svinets
avl
Svinet blev ved verdens begyndelse undfanget i
forårsugen, som relateres til de små husdyr (ved
solkæmpens højre fod, mrk. pink) på Engelstrupstenens
ristning. Når vi læser fra venstre: Stregen der buer tv.
er solen (skåltegn foroven, der kommer over horisonten)
ved jævndøgn. Stenen fortæller at jordens kæmpe
genskabte foråret, da han kastede solen op i himlen
efter at den i vinteren har været under jorden. Da
skibet har kølplanke tælles stævnen med, som 1. uge
efter jævndøgnsugen, solens uge. Solkæmpen sår frøet i
tvigrenen og ugen efter blev svinet så skabt af
jordmoderen. Det er bemærkelsesværdigt at
Engelstrupskibet slutter der, hvor et sådant svin ville
fare (dvs. føde). Da svinet er drægtig 16½ uge går
tallet ikke helt op i ugestregerne, så der er en
forklaring i skibet nedenunder, hvor en extra hæk-streg
med tværstreg er anbragt extra og det må antages at, det
er en forklarende detalje, idet et standard sommerskib
deles midtskibs, men svinets fødsel sker 1½ uge efter
"midtskibs". Den mytologiske kvinde holder i dette extra
skib, som indikation på hendes relation til netop dette
tidsrum, altså svinets drægtighed. Hendes dansepartner
viser den specielle attitude, der betyder "efter
forårsjævndøgn" og de danser om gryden, dvs.
offerkedlen, som bringer tanken hen på keltisk kultur.
Solen og gryden er samme symbol og det fortæller at
lyset satte gang i årstiderne og væksten som begreber og
at gentagelsen i riten, hvert år genføder denne omrøring
i kaos, som tæmmer og skaber orden i naturen gennem
skabelsen af årstiderne og væksten. Solens husdyr på
jorden, manden eftergør sin herres værk og avler i
overensstemmelse med den matematik og orden som solen
har skabt. Det er heri vi finder grunden til at begrebet
benenes kraft og styrke er et vigtigt element i
religionen. Kæmpernes styrke og kraft er forbillede for
menneskets arbejde, når det eftergør magien fra verdens
fødsel. Vi må antage at det er er jordens moder der
holder i nederste skib og danser med manden om gryden på
det sted hvor den tidsmæssigt finder sted, nemlig mellem
koens og mandens avlsuge (omkring vores 1. maj), mens
der er solemærke, hvor nederste skib er forbundet
(svarende til omkring 1. juni) til selve hovedskibet,
hvilket må fortælle en egen historie om jordens kraft
midt i solens tidsperiode. Fra nabobyen Grevinge har vi
en sten, der læst fra højre mod venstre altså bagfra,
formentlig viser det samme tidspunkt i sommeren med et
stort skåltegn mellem ugerne i nederste skib. Øverst ses
et kvartal, hvilket nok er forårets 13 uger. Ristningen
fra Bohuslen kunne betyde det samme.
|
|
|
Dans ved Apollontemplet,
GrækenlandSnoreskørtet er af mytologisk betydning og var
ofte forsynet med små stumper bronzerør om snorene. Snorene forbinder
"jordmoderen" til jorden og tidernes gang på jorden. Disse "jordmødre"
havde smykker med tidsspiraler og bæltepladerne har en torn eller od
hvorpå året balancerer og som hylder solen og dermed gryderitualet, som
hun er en vigtig del af. I solens tid er denne datter af den gamle
afdøde jordkæmpe det feminine element i avlen og solens partner.
Egtvedpigen var dermed svinets præstinde og jordisk svine-gudinde og
dansepartneren på Engelstrupstenen. Hun var også relateret hunden, der
ofte ses når den følger hende og som blev undfanget samtidig med svinet
(og ged og får). Hunden fødtes ved solhverv.
Fra jernalder til renaisance:
På kalkmalerierne danses der også med solvifte og til
hornmusik og på guldbracteaten indsat findes snoreskørtet hos jordkæmpen
bagved solkæmpen, der danser saxedansen og driver solblenderen der også
kendes fra Kivikgryden og en række andre ristninger. Den er symbolet på
årstidernes omrøren i livets gryde og dobbeltheden i altet: En gren
deler sig, mand og kvinde formerer sig, sommer og vinter, himmel og
jord, ånd og legeme. Engelen dvs. sjælen flyver op fra gryden solkæmpen
danser om. På kalkmaleriet er mandsdragten delt i 2 farver brunt og
grønt symboliserende skillelinien mellem ro og vækst, mellem vinter og
sommer.
Kampen mellem sommer og vinter hos Olaus Magnus
På dette erotiske postkort (fra før pornoens frigivelse) antydes
frugtbarhedens mysterie med det strategisk placerede håndtag på leen
samt kornet og moder jord der tilfældigvis dukker op med smykker og
vildtvoksende og naturlig kønsbehåring.
De 2 nederste ristninger viser dette begreb med "den omvendte
gryde" og liggende som "halvfyldt" for svinets vedkommende lige inden
solhverv. Den røde streg og den gule streg viser tidspunktet for
grydedansen med ring, <der er forbundet til avlsskib nedenunder, men
også starter forklaringen øverst på billedet. Ristningens størrelsen er
således at skoene er naturlig størrelse forklares det. Måske er det en
elgko og en båd til skuddagstillægget der ses også.
|
Vor fader i himlen og vor moder på jord: Orne og so
udsprang af jordens kraft gennem "jordmoderens" mellemkomst, ligesom
kornet udspringer fra frøet i jorden. Svinet er et "jordens dyr", mens
koen kommer fra himlen.
Den store, gamle jordkæmpe er ophav til "jordmoderen", som er partner til
den lille solkæmpe og hvis afkom er mennesket. Dette opstår gennem
be-åndelsen af husdyrene dvs. sjælens indgift i legemet. Himlen lagde
frøet i jorden og skabte husdyrene, hvorefter solens ånd blev indgivet
så manden opstod og kunne gentage (en rite som sikrede) årstidernes
ordnede gang gennem arbejdet. Kraften skabes i jorden gennem arbejdet
fx. stenenes nedbrydning, mens styrken kommer fra solens stråler;
analogt til strøm (ampere) og spænding (volt), der skabes gennem
arbejdet i dynamoen og ikke kan existere uden hverandre. Derfor findes
riten med beskadigelse af lårbenet og blodofring i gryden ved
grydedansen, der kan være angivet med cirkel. Bemærk det norske skib med
solemærke (mrk.gul), hvor mandens avlsuge angives i skibskalenderen,
efterfulgt af jordkæmpens kors i den sidste avlsuge markerende "naturens
avl" generelt. Skibet starter tv. med jævndøgn Ø og horn og "skæg" er
forårets første 3 uger hvorefter avlstiden forløber helt efter
bogen: Frøuge, uge for små dyr (svin), uge for store dyr (ko) og mandens
uge med soltegn på stav og så ugen med kors, der er jordkæmpens
attribut. Sidste uge er faktisk solhvervsugen, som oftest opregnes som
del af sommeren, mens det andet viste skib mangler begge ganguger, men
viser midten af forårsskibet med et V på skroget, centreret på ugen
"store dyr" og "mandens avlsuge", helt efter regnebogen. Man kan sige at
det øverste skib (14 uger) er centreret mest om manden og det nederste
(12 uger) mest om koen.
Materialerne i bronzealderen:
Vindæg og præstepik. Kalklagene fostrer den hårde flint,
som kan knuse granitstenen, "jordens æg" og kraften frigøres så med
tiden, der forløber i spiraler i fortid og fremtid og giver kraft til
væksterne, som med tiden fx. bliver til træets årringe og giver kraften
til lemmer og legeme, (der gøres levende) gennem avlsriten, hvor legemet
tilføres ånden. I riten gaves legeme og ånd som offer, ligesom kæmperne
gjorde ved verdens skabelse. Mon ikke også fx. den hvide fluesvamp har
gjort sig bemærket hos pigerne pga. sin erigerede form, når den
kridthvid skyder sit særdeles dødelige frugtlegeme op af den sorte jord
i juni eller stinksvampen med sin slimede brunt belagte fallosform og
kloakstank, der senere fik det poetiske trivialnavn præstepik. Det var
synlige beviser på rigtigheden af jord og himmeltroen, at naturen selv
stritter af potens og avler af jordens usynlige dyb. Det mest magiske
har måske været metallerne, bronze og guld, der er "den udvundne kraft
og styrke" fra stenen, og derfor var der god ræson i at kaste denne
destillerede styrke i form af guld ud i søen, så kraften får tilført
mere af solens styrke, som man så havde indkøbt for overskuddet af
produktionen eller erobret fra indtrængere o.a. Der er så også god ræson
i at bryde våben i stykker og ofre dem, fordi kraften indeholdt i
bronzen frigøres ved skrotningen gennem etablering af jordforbindelsen
(i fx. Illerup ådal) i mosen, ligesom styrken fra guldet frigøres ved
ofringen.
Fuglene er himlens dyr: "Himlens sten", fugleæggets skal er kalk,
der er camoufleret som sten. Flinten er også himlens hårde sten,
tordenkilen, fostret i kalk og i stand til at riste i den hårde granit,
"jordens sten", fostret i leret og agermulden. "Vindæg" er misdannede æg
uden kalkskal (og jvf. H. C Andersen lægges de jo af en basilisk).
|
En naboby til Engelstrup er Herrestrup, hvorfra vi også har en sten, som
på bagsiden bærer et skib med 14 altså formentlig sommeren og dermed
vækstens årstid
fra forsiden: Forår (todelt) samt sommer og efterår nedenunder.
Frugtbarheden er meget vigtig for bondemanden og agrar samfundet i
sagens natur og i tusinder af år har vi levet af sommerens vækst og
jordens gaver, som skyldes frøet i jordmoderens skød og viriliteten hos
de mandlige væsner.
^Fra Tanum har vi helleristningen med jordmoderen der skaber ånd ud af
materie i forbindelse med avlsriten. Fra det hængte legeme ved
jævndøgn stiger ånden op og besjæler nyt liv gennem åndens navlestrenge,
der er forbundet til kalenderens tidsangivelser på rette sted og ender
ved gudindens skåltegn, der betyder ofret og dermed gryden. Øverst ses
kæmpen, der ved verdens skabelse bedækkede husdyret og grundlagde
landbrugskulturen og avlen af tamdyr.
Nedenunder bidrager et par andre skibe til at forklare sammenhængen.
En periode (skib) ses med skåltegn til afslutning (mrk.rød) for ofret
ved årsløbet (benhugget) og hæk der skal tælles med efter kølreglen og
som derfor bliver ugestregen for frøugen, der følges af den skæve
halvcirkel i skibet bagefter uden køl. Dette grydesymbol ses ofte og
henviser til den tomme livmor, hvori livet skabes naturligt ligesom det
skabes i offergryden af menneskekulturen. De er ofte anbragt i
kalenderen som de 2 avlsuger for dyrene. Ved undfangelsen vendes gryden
så og fyldes efterfølgende med afkom indtil nedkomsten. Bemærk
"jordmoderens" ben der har samme omvendte U. Bagefter følger mandens
avlsuge (mrk.gul) osv. indtil solhverv i overensstemmelse med standarten
fx. Herrestrupstenen, der deler foråret op 5 uger før solhverv, mens det
her deles efter frøugen så der er 9 uger i sidste skib, men er det
samme. Øverste skib læses modsat det nederste hvorfor øverste er
forklaringen til den nederste matematiske opregning. Begge slutter ugen
før solhverv helt efter bogen.
v
Stenen herunder opregner "tornens tid" til venstre og sidste uge
har hyrdestaven som solemærke samme sted som jordmoderkalenderen fra
Tanum. og henviser nok til denne told der indfanges og at avlstiden,
hyrdens tid, er inde. Senere bliver det vel til bispestaven og biskoppen
er jo også en slags sjælehyrde for de troende får. Som det ses er der
solemærke med sol(gryden) angivet ved mandens avlsuge og gangugerne
angives med en slags grydesymbol, idet offergryden tømmes ud over jorden
ved libationen. Den sidste uge der ses er solhvervsugen og det kan man
næste fornemme i den bølgede linie der ender som hyrdestaven og har
streg, der viser solens faldende højde derefter. Det er igen en anden
måde at se perioderne på, men stadig i fuld overensstemmelse med
kalenderregningen. Der er skåltegn for oven formentlig til ofret som
foretages mellem ko-uge (rød streg) og mand-uge (gult solemærke for
gryderiten) Det viser også at manden er skabt i solens billede og gryden
og han vises ofte med skåltegn som hoved både på ugestregerne og
billederne, mens kvinden har hårfletning bagud.
<Skoene er agerjorden og det hellige mytologiske hus altså forbundet til
jord og himmel i endnu en dobbelthed. Manden er en lille sol og huset er
hans himmel. Det er svært at sige hvad de mange omvendte gryder/livmødre
i forbindelse med forårsavlen nøjagtigt henviser til, udover placeringen
i dyrenes 2 avlsuger hvor det indimellem findes. |